dissabte, 27 de març del 2010

Crònica dels actes pel dia de la dona treballadora

Els passats dies 5 i 6 de març, es realitzaren els diferents actes que la Gaianada havia programat pel dia de la dona treballadora. El divendres 5 es feu una xerrada sobre el patriarcat en l'actualitat a càrrec del col·lectiu feminista i revolucionari tarragoní Cau de Llunes, en la qual participaren una vintena de persones.
L'endemà dissabte, a les 18:00h membres de la Gaianada posaven una exposició sobre la situació de la dona en l'actual context de crisi, que cap al tard acabà amb la lectura del manifest de la Suyaí de l'ABG, en el qual recordà l'orígen del 8 de març, dia de la dona treballadora, tot fent incís en l'orígen de la història de la data en els fets de Chicago el 8 de març del 1908 i remarcant el caràcter social de la jornada en relació al fet del treball. La companya Bibiana llegí també el manifest de La Gaianada que adjuntem a continuació:

"A dos dies del dia de la dona treballadora, ens trobem aquí per denunciar un cop més el patriarcat, la estructura social que des de fa més de dos mil anys castiga per raó de gènere no tant sols a dones sinó també a homes. Lluny de ser una cosa del passat, la ideologia patriarcal de caràcter universal, s’adapta i es materialitza fent-se tangible en les pràctiques polítiques, culturals, científiques i educatives de cada època, oprimint a les dones a mans dels homes.

Des de l’àmbit d’allò personal fins al social, a voltes de manera molt subtil, a voltes descaradament, veiem com les infants aprenen ja de ben petites amb les joguines a desenvolupar les capacitats emocionals, o a jugar a jocs més físics en el cas dels nens. Tot està preparat per a que en fer-nos grans, per necessitat, unes siguin físicament més dèbils i els altres tinguin les emocions segrestades, entrenant-se en les habilitats que el patriarcat espera d’una “bona” dona i d’un “bon” home.

En el món laboral, i més generalment en el mercat, ens trobem que la divisió del treball és de caràcter sexual, i respón a la supeditació de les altres esferes com l’estat, la família o la societat. Els qui neguen la existència del patriarcat, ho fan sempre fent una comparació al passat, com si la negació d’un determinat mal, comportés necessariament un altre bé, i amparant-se en els relatius avenços dels últims anys, s’oculta la emergència d’un nou mal. Sous inferiors per fer les mateixes feines o l’abandonament del estudi degut a la manca de temps quant la parella té fills són clars exemples de les conseqüències que té la ideologia que aquí denunciem i que porta a la dona a una situació de desavantatge. El capital necessita sectors remunerats i d’altres que no ho estiguin, necessita de la producció del treballador però també que aquest es reprodueixi i necessita una ideologia que asseguri la continuitat d’aquesta divisió.

En tercer lloc, el patriarcat segresta les nostres sexualitats. Necessita una societat basada en la família nuclear, per poder perpetuar la divisió sexual del treball. Evidentment, no necessariament una familia mononuclear comporta opressió, si aquesta no reprodueix els valors del patriarcat. El segrest consisteix en que la dissidència sexual de gais, lesbianes, transexuals o intersexuals és atacada pel llenguatge del patriarcat, imbuit d’un sistema de valors que en última instància respón als interessos del mercat. Cal penalitzar a les dones que avorten, al no representar el model de dona reproductora, regulant la sexualitat per obtenir un control del avortament.


Finalment volem invitar a tothom a venir a la manifestació que es farà el proper 8 de març en motiu del dia de la dona treballadora a Tarragona, la qual començarà a dos quarts de vuit a l’estatua dels despullats.


Per un 8 de març antipatriarcal!

Per un dia de la dona treballadora feminista!

Visca la dona, mori el mal govern!"

diumenge, 21 de març del 2010

Manifest per un Casal Popular a Torredembarra!

En els municipis d'arreu dels Països Catalans, es fa evident la manca de recursos i el desinterés dels partits tradicionals per a proporcionar espais a les entitats associatives de pobles i viles. Aquest fet ha provocat un empitjorament de les condicions en les que treballen tant associacions de la cultura popular, com des del voluntariat, les causes solidàries o l'art. Aquestes entitats es troben cada vegada més acorralades en els espais assignats, que lentament, veuen com els són retallats i reduïts quant els governants de torn, necessiten redistribuir els espais per encabir més entitats en el mateix espai..

Els Casals populars, autoorganitzats arreu del territori són un exemple de com un espai social pot servir per a canalitzar les inquietuts de diverses capes de població ja sigui joves, no tan joves i actius socials d'arreu. Aquests ho fan de manera autogestionada, és a dir, posen fil a l'agulla i afronten amb les pròpies mans el problema de la disponibilitat d'espais socials.

Ja des dels 80 tenim una gran quantitat de locals, no despolititzats, però si totalment independents i desvinculats d'una organització mare que han florit arreu dels Països Catalans. Amb vocació d'abast local, aplegant amalgames d'entitats i persones tant de l'Esquerra Indepedentista com d'altres moviments socials, amb la tasca comú d'esdevenir agents socials transformadors i dinamitzar la societat civil.Ningú s'imaginava que a aquestes alçades s'haguéssin obert tants casals, i és que els casals representen això: construcció i organització.

Però passem a parlar del Baix Gaià, i de la seva vila més gran, Torredembarra, la qual, des del tancament de l'Auca, s'ha quedat orfe d'un espai de trobada i lloc que pogués esdevenir un referent dels moviments socials, dels independentistes i de la gent d'esquerres de la vila. Orfe també d'un espai enfocat de manera que acomplís una vessant lúdica per una banda, i una vessant combativa per l'altre. Un espai, que fés poble, i fés país.

Des de llavors alguns col·lectius realitzaren les seves activitats al Casal popula Numen Mestre, tot i que lamentablement no tingué continuitat. És evident, que Torredembarra té una manca d'espais per a que els joves puguin desenvolupar inquietuts culturals, associatives, solidàries i lluites de caràcter social. Una manca que prové del desinterés per part de l'Ajuntament de Torredembarra, ajornant any rere any el projecte de l'Escorxador.

Cal recordar que en els darrers anys s’han obert diferents casals populars a les comarques del Camp, com per exemple, la Bretxa a Alcover, la Calderera a Riudoms o bé el Sageta de Foc a Tarragona, sense oblidar els ja històrics la Turba de Valls o el Despertaferro de Reus, una dinàmica que també s’ha seguit arreu dels Països Catalans.

Per això, cal omplir el buit que va deixar L’Auca i crear un espai que ens aglutini de nou a tots i totes.

Cal fer avançar un projecte comú d’autogestió i així donar un servei necessari per al jovent i a la cultura de Torredembarra, i que aconsegueixi posar en contacte els nostres veïns més propers del Baix Gaià.

La Gaianada, Baix Gaià, Països Catalans, 21/03/2010

diumenge, 7 de març del 2010

Festa per l'autogestió a Torredembarra! Construïm espais de llibertat!


El col·lectiu independentista del Baix Gaià, La Gaianada, realitzarà al Pavelló d'esports de Torredembarra, "Els Caus" el proper 19 de Març una festa per recaudar fons per la obertura d'un casal popular i l'autogestió. Tindrem PD's, presentació de videos, projeccions, servei de barra a preus populars, material agitatiu, lectura de manifestos i música...

Tindrem amb nosaltres al PD Ràdio Batzegada des del Baix Gaià i a en DJ Kuru des de Tarragona. La festa començarà a les 23:00h i s'allargarà fins a les 6:00h del matí.

Entrada, bo d'ajut de 3€.

Esdeveniment al facebook

dissabte, 6 de març del 2010

Surt el tercer número del "Pedra contra tisora"

Els continguts d'aquest tercer butlletí són:

- Manifest pel cinema en català.
- Article sobre el sistema penitenciari al estat espanyol.
- Article sobre els Casals populars.
- Article sobre el Roser de lleida i el cas repressiu d'en Gerard.
- Crònica de la xerrada sobre Muntanyans II.
- Agenda d'actes.

Podeu descarregar-vos-el clicant ací.

En breu el penjarem al bloc del Pedra contra tisora.